Chirurgia przyzębia

Choroby przyzębia( kiedyś nazywane paradontozą) są schorzeniem, które nie leczone prowadzi do utraty zębów. Spowodowane to jest zanikiem kości, która utrzymuje ząb w zębodole. Przez wiele lat kojarzone było przez pacjentów z wiekiem i procesem starzenia się. Niestety choroby przyzębia dotyczą pacjentów w każdym wieku.
Choroba przyzębia na początku rozwija się skrycie, bez objawów, dlatego tak trudno jest zaobserwować jej początki.Dopiero zaczerwienienie i częste krwawienie podczas szczotkowania a najczęściej rozchwianie pojedynczego zęba lub grupy powoduje niepokój pacjenta.
Profesjonalne leczenie chorób przyzębia zaczyna się przede wszystkim od prawidłowej higieny jamy ustnej. Niestety u pacjentów , u których głębokość kieszonek dziąsłowych wynosi powyżej 5 mm konieczne jest wdrożenie leczenia chirurgicznego.Polega ono na odwarstwieniu w znieczuleniu płata śluzówkowo-okostnowego, dokładnym oczyszczeniu korzeni zębów oraz kieszonek z patologicznej ziarniny a w wielu przypadkach założeniu materiałów kościozastępczych wraz z matrycą odbudowującą kość.Zabieg kończy założenie szwów. Pacjent podlega ścisłej kontroli przez kolejne 6 miesięcy. Zabieg pozwala na odbudowanie zniszczonej kości oraz co za tym idzie prawidłowym ufiksowaniu zębów w zębodołach oraz pokryciu recesji dziąsłowych ( obnażenia korzeni).
Chirurgia przyzębia pozwala również na wydłużenie koron klinicznych zębów. zabieg ten jest przydatny w przypadku gdy chcemy wykorzystać ząb jako filar mostu lub korony protetycznej a są one początkowo zbyt krótkie. Tę procedurę wykorzystuje się również w przypadku zębów z dużymi ubytkami próchnicowymi poddziąsłowymi, które chcemy zaopatrzyć wypełnieniem stałym lub typu inlay.
Możliwa jest również likwidacja lub chociaż zmniejszenie tzw. „uśmiechu dziąsłowego”.