Zapalenia dziąseł

Od pewnego czasu w świadomości pacjentów oznaką atrakcyjności i zdrowia są białe, lśniące zęby w połączeniu ze zdrowymi dziąsłami. Powstał nawet termin „estetyki biało-czerwonej”, która łączy w sobie stomatologię estetyczną i periodontologię. Niestety często aby uzyskać pożądany efekt konieczna jest interwencja lekarza dentysty. Zdarza się, że zdrowym zębom nie towarzyszą zdrowe dziąsła. Najczęstszą chorobą dziąseł jest zapalenie. Może ono być wywołane wieloma czynnikami, do których należy zaliczyć przede wszystkim obecność kamienia nazębnego, który jest siedliskiem bakterii. Oczywiście są również pacjenci , którzy bardziej niż inni są predysponowani do powstania zapalenia dziąseł. Należy do nich zaliczyć osoby z cukrzycą, niektórymi chorobami krwi, zażywające długotrwale leki na nadciśnienie, padaczkę czy tez osoby po przeszczepach, radio- i chemioterapii. Istnieje również specyficzny rodzaj zapalenia dziąseł, który występuje w okresie ciąży. Związany on jest z wahaniami i zmianami gospodarki hormonalnej w tym okresie. Zapalenie to ustępuje po porodzie.

Nieleczone zapalenie dziąseł prowadzi w konsekwencji do zapalenia przyzębia a w ostateczności do utraty zębów. Podstawą profilaktyki zapaleń dziąseł jest prawidłowa higiena jamy ustnej tj. odpowiednia metoda szczotkowania, używanie nie tylko past ale również płukanek, nici dentystycznych, wizyty kontrolne u stomatologa, profesjonalne usuwanie złogów nazębnych, walka z nikotynizmem czy eliminacja nawisających wypełnień. Leczenie zapalenia dziąseł zawsze rozpoczyna się od usunięcia przyczyny a dopiero później leczenia skutków. Niezbędna przy tym jest współpraca pacjenta i stomatologa.